lørdag 12. desember 2009

Det nærmer seg slutten!


Hva kan man si? Sitter på casaen og er egentlig ganske stresset. På mandag morgen er Bolivia-oppholdet mitt over og jeg reiser til Brasil, sammen med resten av teamet, der vi skal være i 2 uker. Og bl.a. feire jul. Akkurat nå er det meget som må gjøres før avreise!

Skal bli veldig rart og ganske trist å dra fra Bolivia. Blitt kjent med veldig mange bra mennesker her, både norske og bolivianske. Hadde siste dag på jobb i går og det var veldig spesielt. Siste dagen var typisk boliviansk. Vi sluttet egentlig på torsdag, men valgte å bruke gårsdagen på å se fotballkamp med den gruppa vi har fått best kontakt med. Kampen skulle egentlig starte 15.30, men da klokken nærmet seg det, var bare 3 av gutta kommet. kampen ble derfor utsatt litt, men ingen visste selvfølgelig hvor lenge. Da det virket som om det endelig nærmet seg kampstart og det var kommet mange gutter, forsvant plutselig alle gutta igjen. Banen lå nemmelig inne på samme området som et slakteri, som forsyner hele El Alto med kjøtt. Og akkurat da, da vi trodde kampen skulle starte, kom det nye okser til slakteriet, og alle barne løp før å se på. Barn er barn i Bolivia også!

Det var veldig spesielt å si hadet til gutta. For dem virket det ikke som om det var en så stor sak. De er tross alt bare 10 år gamle og det virket ikke som de syntes det var noe trist at vi dro. Men vi synes det var ganske trist. Disse gutta har vi fått god kontakt med de siste ukene. Vi har trent dem i snart to måneder, vi har lekt med dem, vi har vist dem bilder fra Norge, vi har småpratet med dem, tullet med dem ++. Vi har med andre ord fått et forhold til disse barna. Det som gjør ting spesielt trist, er tanken på fremtiden til disse gutta. Fler av dem vil sikkert slite stort i fremtiden. De kommer fra fattige familier og lever i et veldig vanskelig miljø. Sannsynligheten er stor for at flere av gutta vil slite med alkoholproblemer i fremtiden. Mange vil slite med å skaffe seg mat, og mange vil etter stor sansynlighet ende opp med en jobb som f.eks. skopussere, som kun tjener noen få bol om dagen (1bol=ca 0,8nok). Verden er utrolig urettferdig og jeg finner ingen verdens grunn til at disse barna har fortjent dette noe mer enn oss. Stakars barn!

Men, som jeg også har skrevet tidligere, mange av disse barna har en fantastisk livsglede og viser en stor glede når de spille fotball. Dette er bra og jeg håper gutta vil fortsette å spille fotball i fremtiden. Det tror jeg er bra for dem.

Lek med gutta (og ja, jeg ligger nederst)

Disse guttene har betydd noe helt spesielt for meg disse to månedene. Jeg har opplevd utrolig mye bra med dem og vi har hatt mye morsomt sammen. Jeg håper og tror at også vi har betydd noe for dem. Jeg er ganske sikker på at de i allefall har kost seg med at vi har vært der, og jeg håper de i fremtiden vil kunne se tilbake på disse to månedene som noe positivt!

Da vi dro spurte de oss hvertfall om "cuando van a volver?" -når kommer dere tilbake igjen. Et spørsmål som selvfølgelig er vanskelig å svare på, men jeg ser på det som at de ønsker at vi kommer tilbake en gang..

Machu Picchu
Ellers er det veldig lenge siden jeg har blogget nå og det har skjedd mye siden sist. Oppsummerer i korte trekk:
* Besøk til Machu Picchu (helt utrolig opplevelse. Veldig bra!)
* Besøk av sivøyer på Titicaca-sjøen (helt utrolig hvordan turisme har ødelagt disse øyene. Men i og for seg morsomt å ha opplevd)
* Besøk til Combaya. En landsby som ligger langt unna alt annet, i en fantastisk dal. I denne landsbyen har misjonsalliansen gjort veldig mye bra og er nå i ferd med å trekke seg ut av området. En fin tur der vi bl.a. spilte kamp mot (og tapte) mot et lokalt lag med mye gode fotballspillere.
* hadde også en spennende opplevelse i Combaya, nemmelig en skoleavslutning. den skulle starte 7, kom ikke igang før 9. og varte til 1.30 på natten. Og dette var en skoleavslutning for barn helt ned til 1. klasse. ikke veldig typsik norsk. Det var også en STOR utholdenhetsprøve for norske gutter og jenter. Det aller meste gikk på aymara som er et stammespråk i Bolivia o som er ganske forskjellig fra spansk. vi skjønte hvertfall minimalt. noe som gjorde opplevelsen enda mer utholdenhetskrevende var at de den siste timen sa at det nå bare var 3 nr igjen. det sa konferansieren kanskje 7-8 ganger. Men ikke bare vi som slet. ble ganske tomt i benkeradene bak oss etterhvert (vi var selvfølgelig hedersgjester, satt på de to første radene og kunne umulig gå usett), konferansieren tok seg plutselig en halvtimes pause, mens ting gikk sin gang, pastoren i kirken (skoleavslutningen foregikk i en kirke) satt og hørte på ipod på første rad (til slutt gikk også han sin vei. kanskje bateriet tok slutt?), de som dro fra og for sceneteppet forsvart og de som opptrådte måtte dra det fra og for selv, og mange satt og sov. Men en fin kulturell opplevelse.
* Jeg har vært matforgiftet for 3 gang her nede, samtidig som Olav. ikke lett å holde på maten når du er kvalm og kommer inn på badet, og Olav har kastet opp i hele vasken. Men nok om det.
* Jeg har svømt inn i en basengvegg med hodet først og fått skrubbsår i pannen og på nesen. Det medførte at jeg har forsvunnet ut av kategorien "over gjennomsnittet smart"
* Eivind Arnevåg, daglig leder i KFUM, har kommet ned. Veldig koselig
* Har vært på 30 års jubileum for misjonsalliansen i Bolivia. Nok en utholdenhetsprøve med mye spennende underholdning.
* Har kjørt firehjuling
* Gått to veldig fine turer med godt selskap i området rundt casaen.
* Handlet mye gaver
++++

Daglig leder koser seg med boliviansk underholdning

Fantastiske mennesker og en fantastisk tur med 4-hjuling

Det får være nok for nå. Vi snakkes snart! Skal hilse fra Thor-André (David Backham)

2 kommentarer:

  1. Kommentar numero uno!

    Sitter å ser på halvard hanevold her og tenkte litt på deg! Så da måtte jeg stikke en tur innom bloggen din. Rart å være ferdig med bolivia. Kjenner følelsen litt igjen, når jeg dro jeg også. Nyt de siste dagene! Snart er du i Norge igjen og da er jeg glad!
    Klem fra meg

    SvarSlett
  2. er det på tide å blogge litt igjen daaaaa?

    SvarSlett