tirsdag 3. november 2009

Jungeltur










Hva kan man si? Jeg hadde veldig store forventninger på forhånd og det ble enda bedre enn jeg hadde forestilt meg!

Torsdag ettermiddag, etter jobb, tok vi fly fra El Alto til Rurrenabacke. Vi reiste 17 volontører fra casa, og flyet hadde plass til 19 passasjerer. Det er utvilsomt det trangeste flyet jeg har sittet på. ingen kunne stå oppreist og det var ingen dør inn til pilotene. Vi kunne med andre ord se alt de gjorde og vi kunne også se litt ut gjennom frontvinduet. Etter en alt annet enn behagelig flytur (mye turbulens i et lite fly, endte med at kapteinen lo av oss til slutt) kom vi frem til Rurrenabacke. Tidenes turist"by", bestående av 3 kvartaler med turistbutikker og restauranter. Vi spiste en god middag før vi gikk å la oss torsdag kveld.

Neste morgenen bar det ut i jungelen, eller rettere sagt pampasen. Vi kjørte 3 timer på dårlige grusveier før vi kom frem til amazonas (elven). Da fordelte vi oss i to elvebåter og kjørte tre timer nedover elven. En helt fantastisk opplevelse. Jeg leste netopp på bloggen til Fredrik at aligatorene lå med 10m mellomrom nedover elven, og det tror jeg er en ganske god beskrivelse. Masse aligatorer, noen dyr jeg ikke vet navnet på som så ut som bevere uten hale, masse fugler og skilpadder. Veldig gøy. Mot slutten av båtturen ble vi spurt om vi ville bade, og vi badet. i en elv full av aligatorer (aligatorene er visst redde for mennesker). Litt småskummelt, men ingen ble spist. På kvelden dro vi ut i båtene igjen for å lyse etter aligatorene. Aligatorer jakter på natten, så de var ute i vannet. nå vi lyste på dem reflekterte øynene deres lyset fra lykten -ganske så spennende. Guiden spurte så om vi ville holde en aligator. vi sa selvfølgelig ja, guiden gikk på land og hentet en babyaligator og vi holdt den en etter en. Jeg har fete meg holdt en vill aligator!

Neste dag, på lørdag, var det tid for ankondajakt. Vi trasket avgårde, ikledd gummistøvler, fra der vi bodde. Vi gikk å lette i høyt siv og skog i halvannen time uten å finne noe. Folk startet å bli utolmodige og var egentlig keen på å vende nesen hjemover, da en av guidene ropte. Han hadde funnet en anakonda på ca 3m som gjemte seg under et tre. vi stilte oss i ring rundt og guidene dro ut anakondaen. vi ble bedt om å stå helt stille og la anakondaen bevege seg fritt. det endte med at anakondaen ålte seg mot meg. først tok den retning av melom beina mine, før den i siste øyeblikk ombestemte seg og ålte seg over foten min. Nok en utrolig opplevelse.

Og dagen var jo ikke ferdig der. vi gikk tilbake til huset vi bodde og spiste lunch. Etter lunch hadde vi siesta og vi bestemte oss for å bade. Med aligatorene. vi hadde tidligere sett guidene lokke aligatorene til se ved å kaste steiner mellom seg og aligatorene og lage bevegelser i vannet. på det "beste" hadde vi tre aligatorer innen en radius på 15m. Og kanskje høydepunktet på turen: Guidene sto og så på og startet å kaste bollebiter i vannet. aligatorer er tydligvis glade i boller og en av aligatorene ble liggende 2m unna oss og se på oss. En vill aligator som iakttok oss og som innimellom dukket under for å være borte en gos stund. En fantastisk opplevelse!

Senere på kvelden dro vi ut for å fiske pirajaer. Jeg fikk ingen pirajaer, men flere sardiner. Veldig morsom måte å fiske på, for du fikk napp helte tiden! og nok en fasinerende ting var hvordan pirajane spiste fiskene (som vi brukte som agn) bit etter bit. Meget skarpe tenner!

Dagen etterpå badet vi med delfiner. En liten skuffelse, iallefall for egen del. jeg så en delfinrygg to ganger, og følte egentlig jeg badet mer vanlig enn sammen med delfiner. Men jeg kan hvertfall si jeg har gjort det.

Uansett var dette en helt fantastisk tur, som overgikk alle forventninger. Vi så masse dyr, som jeg aldri hadde trodd jeg skulle se og vi storkoste oss:).

Skal legge ut bilder senere, men er litt problemer med internett akkurat naa. foler ogsaa det er viktig aa faa lagt ut referat fra jungelen naa. Skal nemmelig gaa Huayna Potosi i helgen. Et v de hoyeste fjellene i omraadet, 6088moh. saa forhaapentligvis kommer det bilder fra toppen der neste uke. jeg er iallefall sykt gira!!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar